Lyssnafunktion för webbplatsenLyssna  | 
Om örnsköldsviks kommun - lättläst
Teletal  |
jordglob
|  Anpassa  | Om webbplatsen  |  A-Ö
Örnsköldsviks kommun
Örnsköldsvik Örnsköldsvik

Skydd vid olyckor

Räddningstjänst


Räddningstjänsten finns för
att vi ska vara trygga.
Räddningstjänsten kommer med sina brandbilar
om det har skett en olycka.
 
Räddningstjänsten lär också ut
hur man kan stoppa bränder och andra olyckor.
De kan ge information och tips.
 
Att skaffa brandvarnare är ett tips
på hur du  kan göra ditt hem lite tryggare.
Glöm inte att byta batteri i brandvarnaren en gång om året.
Byt  batteri när du köper adventsljus.
Då är det lättare att komma ihåg.

 

Om något allvarligt händer


Det kan vara farligt att vara ute
när det har hänt en olycka.
Det kan vara något giftigt ämne i luften till exempel.

En varningssignal varnar människor
om det är farligt.
En varningssignal är ett högt ljud
som låter i 7 sekunder.
Sedan är det tyst i 14 sekunder.
Efter det kommer ett högt ljud under 7 sekunder igen.
Så håller det på under minst 2 minuter.

När du hör en varningssignal måste du gå in.
Du ska stänga alla dörrar, fönster
och ventiler där luft kan komma in i huset.

Du ska lyssna på lokalradions station.
På radion får du veta vad som har hänt och vad du ska göra.
Den informationen kallas för VMA, Viktigt Meddelande till Allmänheten.

 

Berätta om risker


Om du upptäcker fel eller risker
som gör att någon person kan bli skadad
är det bra om du berättar det.
Då kan du ringa till Risklinjen
som ser till att det farliga kommer bort.
Risklinjen i Örnsköldsvik har telefonnummer 020 — 93 00 00.
 
Exempel på risker som kan finnas ute i samhället:
Hål i gatan eller trottoaren
Trasiga trappor
Brunnar som saknar lock
Trasiga lekredskap
Vasst och rostigt skrot
Giftiga ämnen
Farliga platser i trafiken


 

Sidinformation
Publicerad 2011-09-13 av
Elisabeth Bårman
Kontakta Örnsköldsviks Kommun
Växel
0660-88 000
Adress
Nygatan 16
891 88 Örnsköldsvik