I Örnsköldsviks kommun bor 55 tusen människor. Ungefär hälften bor i staden Örnsköldsvik eller i närheten av staden. Bjästa, Husum, Bredbyn och Köpmanholmen är de största orterna utanför staden.
Staden Örnsköldsvik
Örnsköldsvik har varit stad sedan år 1894. Namnet Örnsköldsvik har staden fått till minne av en man som hette Per Abraham Örnsköld.Per Abraham Örnsköld var landshövding på 1700-talet.
Resa
Alla bussar som kör i stadenstannar vid hållplatsen i Örnparken. Bussarna som kör lite längre bortfinns vid Örnsköldsviks resecentrum.Resecentrum ligger i bortre delen av hamnennedanför skid-hopparbacken.Du kan åka tåg på Botnibanan
som går mellan Örnsköldsvik och Umeå.
Den stora järnvägsstationen är i Örnsköldviks resecentrum.
Det finns också stationer i Gullänget och i Husum
Örnsköldsvik har en flygplats som ligger i Gideå.
Arbete
Kommunen och landstinget är de största arbetsplatsernai Örnsköldsvik. BAE Hägglunds, M-real och Hägglunds Drives är också stora arbetplatser. På var och en av de här arbetsplatserna jobbar fler än tusen personer.
Höga kusten
Örnsköldsvik är en del av Höga Kusten. Här finns många höga berg som går rätt ned i havet. Det som är ovanligt med Höga kustenär att här höjer sig landet ur vattnetmed 1 centimeter varje år.Det är mest i hela världen.Turistbyrån kan berätta om
många fina platser som du kan besöka i Höga kusten.
Turistbyråns telefonnummer är 0660 — 881 00.
Typiskt Örnsköldsvik
Örnsköldsvik är känt för alla duktiga hockeyspelaresom kommer från Modo.Surströmming är också någotsom man säger är typiskt för Örnsköldsvik.
Framtid
Örnsköldsvik ska vara en bra plats att leva på.Det ska gå bra för Örnsköldsvik.Därför arbetar kommunen,företagen och alla som bor i Örnsköldsvik tillsammansi arbetet för ett bättre Örnsköldsvik. Vi kallar arbetet Världsklass 2015.